Turkiet

Vi började våran resa på kallax flygplats och satte oss på planet mot Antalya, Turkiet, vid niotiden på söndagen den 3 maj. När vi kom fram väntade en två timmars lång bussresa till Alanya. Vid sextiden på morgonen var vi på hotellet och beslutade att sova några timmar innan frukost så man skulle orka gör något. Vädret började inte så bra. Första dagen var det mulet och regnade i omgångar och andra dagen spöregande det mer eller mindre hela dagen. Den mulniga dagen ägnade vi oss åt att kolla runt vid hotellet, var på turkisk bad, var på infotur med Deturs guider. Vi fick ingen skjuts med buss tillbaka till hotellt efteråt så vi beslutade oss för att gå. Vi var bombsäkra på att vi visste åt vilket håll hotellet låg åt men icke det. Efter två timmars vandringsfärd efter strandpromenaden insåg vi att vi hade gått åt fel håll. Vi fick helt enkelt ta bussen tillbaka hela vägen och ännu längre så vi kom till hotellet. Det visade sig att det inte var så långt att gå om vi bara hade gått åt rätt håll från början. Men men, vi fick iaf se mer av Alanya. Vi kom precis tillbaka till middagen så vi käkade direkt och sedan satt vi i baren ett tag innan vi gick och lade oss. 
    Dag två bjöd som sagt inte på något höjdarväder så vi tillbringade dagen inne på hotellet. Men jag blev rastlös på kvällen av att inte varit utanför hotellområdet på hela dagen så jag övertalade Jonas att följa på en promenad efter stranden. Det hade nämligen gjort ett uppehåll i regnet när vi skulle gå men precis då vi kommit ut började det spöregna. Jag tyckte det bara var kul och skönt med lite regn så vi gick vidare. Jag kan tala om att jag var genomblöt i princip från topp till tå. Efter det var det en skön och varm dusch som väntade och sedan en ännu skönare säng att lägga sig i.
   Vi vaknade upp dagen efter och insåg att det var sol ute! Nu fick vi äntligen ligga och sola så vi tog med oss handdukarna till frukosten och la ut dom på två solstolar vid poolen. Det upprepade vi även nästa dag. Efter att ha legat i någon timme och stekt kände man hur svetten rann överallt. Då var det dags för ett dopp i poolen för att få svalka sig lite!
    Åker ni till Alanya så ska ni helt klart testa på deras båtturer. Vi åkte med Deturs båttur så vi hade svensk guide med oss på båten. Det var en fantastisk härlig upplevelse att ligga och sola på båten medan man studerade gamla piratgrottor, fiskar som blev matade och havet som bredde ut sig framför en. Vi gjorde många stopp för bad från båten och för att äta lunch. Med ombord fanns en fantastiskt duktig fotograf som tog bilder på dom som ville som man sedan kunde köpa. Jag och Jonas fick stå som i titanic på en bild och den blev jättefin. Många bilder blev bra men vi hade som otur var inte med oss så mycket pengar men vi köpte den med titanic-stuket vilket var den bild som blev finast:)
   För att avsluta berättelsen lite kort måste jag säga att resan var underbar och väldigt avkopplande. Jag längtar tillbaka och jag rekommenderar att åka till Alanya. Det är hur fint som helst. Det passar alldeles utmärkt att åka i början av maj för det helt lagomt varmt!

Kommentarer
Postat av: Jonas

Dammm ;P , det var inte lite du kom ihåg , jag hade inte kommit ihåg det är bättre än du gumman =) men kul hade vi iaf det kommer jag mycket väl ihåg ^^

2009-05-15 @ 10:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0