RÖKNING DÖDAR!

Trots att det står så tydligt och klart på paketen, vi vet hur dåligt det är att röka, vi vet att det inte finns några som helst skäl till rökning men ändå så utsätter vi oss för ständig fara! Jag är likadan. Vad fan tänker människorna med egentligen? Sluta röka, bli sunda och börja inte snusa istället! Jag har iaf bestämt mig riktigt ordentligt den här gången att jag verkligen ska sluta. Även om jag bara feströker så är det ingen mening med det. Det är bara svårt att stå emot när alkoholen tar fart i blodet och hjärnan tänker inte lika klart. MIn hjärna har varit för lat för att tänka överhuvudtaget och därför har jag nästan kommit in i ciggens oemotstånliga plåga och början till en tidigare död.

Gör inte som jag. Börja inte, det är inte ens lönt att smaka, för en dag så sitter du där och ångrar vad du en gång kunde ha haft. Ett sundare och lättare liv. Min morfar är ett riktigt praktexempel på vad rökning kan innebära. Han rökte tills han fick en blodpropp och sedan kol. Han hade astma sedan tidigare så han fick tungt att andas på både in- och utvägen vilket gjorde att han orkade röra sig mindre och åt lika mycket. Vilket i sin tur ledde till övervikt, sämre blodfetter, blodvärden, blodcirkulation m.m. Det slutade med att han nästan bara satt och kollade på tv och lämnade endast huset då de skulle handla. För ett år sedan fick han en rad med stokes och sitter nu i rullstol, kan inte prata, har nedsatt rörlighet i höger sida av kroppen och kan helt enkelt inte ta hand om sig själv. Han blir bara sämre och sämre och vi vet inte hur länge till han kommer att leva.

Är det någon som vill leva på det sättet? Jag skulle inte tro det. Nu ska man inte dra alla över samma kant. Man kan bli riktigt sjuk utan att ha rökt eller snusat och klara sig bra trots att man har rökt men riskerna ökar betydligt i samband med rökning!



                                      

Kommentarer
Postat av: Linsi

Bra poäng har du! Och det värsta är att när man väl har tagit första ciggen är det inte lika lätt att stå emot längre jämfört med om du aldrig har testat. Så varför tog man första blosset?

2009-05-04 @ 22:47:02
URL: http://forawhile.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0