Dag 5 Tisdag
Följt IC1-klassen som våran handledare är elevhandledare för.
Samhällslektion:
*Klassen är rätt tysta i början
*Läraren(en herre) tar närvaro i början
* Nästan alla verkar ha med datorn och inte alla som har den uppe
*Läraren står vid ett bord framför sin dator som är uppkopplad till smartboarden under hela lektionen.
*Läraren leder diskussion i klassen om en film de sett. Flyfter fram några frågor som många är med och besvarar.
*Även denna lärare har mycket interaktion med eleverna under hela lektionen.
* Sitter ett killgäng längst bak med datorerna uppe och verkar inte det minsta intresserade av lektionen som pågår. Läraren utmanar dessa med en fråga de inte kan besvara. Utmanar hela tiden de andra också med följdfrågor så de får tänka och reflektera kring.
*På denna lektion är det framför allt tjejerna som leder samtalet. Fortfarande lite tysta och tillbakadragna men mer power än tidigare.
* Läraren verkar däremot ha blicken över hela klassen och se alla. Ger alla möjlighet att svara på frågor om de inte gör det på egen hand.
* Blev lite uppspeedad genomgång på slutet då tiden börjar ta slut. Vissa elever får då inte lika mycket respons på sina uttalanden.
Mattelektion:
*Klassen var tyst när läraren började prata
*Läraren(en dam) förklarar vad som skulle göras.
*Pratar till hela klassen.
*Genomgång av vad som ska göras via smarboard.
*Efter ett tag verkar alla sitta och kolla ner i sina telefoner, datorer eller papper.
*Dom får göra vad de vill inom matten under restan av veckan.
*När de för börja jobba själva så är det fortsatt tysta. Till och med när läraren tar ut vissa elever för att prata enskilt med dom så är alla tysta. Aldrig varit i en sån tyst klass. Ville inte gå omkring och störa arbetsron!
*Läraren går sedan runt och hjälper dom som behöver.
* Lite mer surrigt i slutet då alla börjar bli hungriga...
Engelska lektion:
*Gruppdisktussioner med fyra i varje grupp. Eleverna hade ca 40 min att diskutera olika punkter de hade läst om tidigare.
*Annan lärarkandidat som höll i lektionen och började med att förklara vad gruppen skulle förhålla sig till. Sedan satt både läraren och kandidaten och antecknade/lyssnade hela tiden.
*Väldigt intressanta diskussioner.
Dag 4 Måndag
Idrottslektion med en idrottsklass som går i ettan.
* Fler killar än tjejer (flera med diagnoser)
* Volleyboll på schemat
* Några droppar in sent
* Stimmigt till en början men läraren är väldigt avslappnad
och börjar lektionen på en gång. Sätter igång eleverna med att värma upp två och två med en boll.
* Vissa spelar basket under hela uppvärmingen, vissa ligger och brottas, vissa sparkar bollen mellan sig medan vissa nickar.
*Lite smått rörigt och kaosigt då det är ca 30 elever i en halv gympasal.
*Ljudnivån är hög
Tidigare problematik i klassen:
-Blivit tillsagda flera gånger att de inte får sparka på bollarna
-Vissa springer omkring och göra annat, vissa petar och klämmer varandra på rumpan(vilket kan anses som sexuella trakaserier om eleven som utsätts för det anmäler det).
*Ljudnivån ökar ytterligare när eleverna ska delas in i lag. Alla far omkring och vet inte vilken siffra de får. Två lag har fem spelare medan två har sju och ingen vill gå över...Trots att läraren säger till.
*Rätt mycket skrik till en början men sedan när de kommer in i spelet så är eleverna superduktiga.
*Märker dock skillnad på tjejer och killar. När en tjej gjort något bra high fivar hon med en annan tjej och ingen kille och tvärt om. Tjejerna för det mesta rätt försiktiga och vill inte ta för sig för mycket.
*Märks att det är en idrottsklass-väldigt tävlingsinriktade!
Dag 3
Kemilektion IC2
*Klassens fördelning av killar och tjejer verkar vara ungefär densamma i denna klass.
*Tjejer sitter i klungor längst fram och killar i klungor längst bak medan några sitter blandade i mitten.
*Killgäng som sitter längst bak och surrar smått under lektionen och lyssnar bara med ett halvt öra då fokus mer ligger på mobil/datorn/surra annat med varandra. Klarar precis godkänt på provet.
*Klassen i allmänhet surrar rätt mycket i början av lektionen då det är dags att få tillbaka sitt prov.
*Elever skriker kors och tvärs och frågar hur det gått
*Någon utropar att denne precis klarat sig.
*Vissa sitter med datorn och facebook uppe under större delen av lektionen medan många faktiskt tittar på läraren och försöker hålla fokus på vad som ska läras ut.
* Läraren (samma som igår) har fortfarande blicken mesta dels vänd mot den ena halvan av klassen, samma sida som igår.
* Han drar snabbt en genomgång av provets alla frågor då elever får ställa frågor och hjälpa till att få fram de rätta svaren.
* Vid insamling av provet igen har varje elev chansen att fråga om de fått rätt poäng eller att det inte förstått något.
*Blir lite mer surrigt under denna tid.
*Därefter följer en kort genomgång/sammanfattning av vart de slutade den senaste lektionen.
*Bra med smartboardsanteckningar som går att spara!
*Lektionen gick till på ungefär samma sätt som igår, mycket interaktion med eleverna.
*Det börjar dra sig mot slutet av lektionen och han står i princip fortfarande vänd enbart åt ett håll vilket får konsekvensen att de på den andra sidan inte säger särskilt mycket. Det är endast om någon därifrån faktiskt ställer en fråga som den får blicken vänd mot sig.
I helhet så tycker jag om läraren. Bra genomgångar med mycket bra anteckningar och interaktion med eleverna. De får hela tiden vara med och hjälpa undervisningen framåt vilket får dom mer involverade och förhoppningsvis mer förståelse/intresse för det som tas upp!
Dag 2
Kemi lektion IC1- fler killar en tjejer i klassen
* Fördelning i klassrummet väldigt olikt från första dagen. Killar och tjejer sitter lite blandat.
* Dock ett killgäng som satt längst ner som hade datorerna uppe under hela lektionen och småpratade med varandra. Nästan alla andra respekterade lärarens ord och slog igen datorerna när han sa till dom i början.
* Ser att många har telefonen liggandes på bänken framför dom men inte många som använde den mer än till miniräknare under vissa delar av lektionen.
* Läraren använder smartboard under hela lektionen där han skriver upp uträkningar och anteckningar så eleverna får skriva för hand (vissa skrev på datorn). Han hade hela tiden en interaktion med klassen så alla hade chansen att delta muntligt och hjälpa läraren framåt i sin undervisning. Väldigt bra! Med dialoger med eleverna så tror jag att dom förstår bättre och tycker det är mer intressant då de inte bara behöver sitta och lyssna på en lärare som maler på.
* Många bra och tydliga exempel med förenkling från det vanliga i kemin.
* Bra med en uppgift mitt i lektionen så alla fick chansen att räkna själva och använda det de just har lyssnat på och försökt lära sig. Bra uppgift utifrån verkligheten-lätt att det blir så abstrakt när det gäller kemi.
* Märker dock skillnad mellan killar och tjejer när det kommer till att prata högt och delta i diskussion/undervisning muntligt. Många killar deltar och hasplar ur sig saker högt och tydligt utan att räcka upp handen medan det inte var en enda tjej som sa något under lektionens första 20 minutrar. Mot slutet började fler och fler komma igång och även tjejerna vågade prata; men oftast så räcker de upp handen och pratar tyst och försiktigt.
* Märker också att läraren under större delen av lekitonen stod vänd mot ena halvan av klassen och hade ryggen mot den andra. Jag märkte dirket skillnad när han vände sig mot det andra hållet/ bytte sida om tavlan, då började fler prata och delta när de också fick känna att de blev sedda och fick uppmärksamhet.
VFU 1- första dagen
Mina intryck från första dagen var att min LLU är väldigt härlig och slapp i sin stil. Han är lite tankspridd och inte alltid har koll på vad som ska göras utanför klassrummet, åtminstånne vad det gäller oss och vårat uppdrag.
Enda lektionen vi följde var "VI-timme" som innebär "klassens timme" där den nya ettan för i år har fikaschema som de rullar på. Denna vecka var det kemiprov lektionen efter så alla fick sitta och plugga det sista inför det medan de fikade. Men först togs det upp vem som ska vara Kamratstödjare.
Reflektioner från lektionen: Killarna sitter på ena sidan och tjejerna på andra. (endast en tjej som satt bland killarna). När en kvinnlig lärare ska prata om vad en kamratstödjare är säger hon något liknande: Att hon som blir utvald...Sten säger då; eller han... Utan att tänka på det så tog den kvinnliga läraren att en tjej skulle vara kamratstödjare i sitt exempel.
Klassen: Engelskaklass förstaårselever som har olika bakgrunder allihopa. Tre stycken med diagnosen aspergers.
Sex
Nu har vi avklarat den största delen av det praktsika arbetet i detta projekt. Vi har haft vårat läger och det gick suveränt bra! Alla var jätte nöjda och tyckte det var roligt. Lite strul har vi dock haft på vägen till succén. Yoghurt leveransen som skulle ha kommit på fredag eftermiddag kom inte och det blev lite panik ifall den skulle hinna komma, men vi fick den levererad direkt till Gammelstad på måndag förmiddag. Även projektet med tröjorna har varit ett rent trubbel. Vi fick veta veckan innan att vi verkligen skulle få sponsring som killen vi pratat med lovat sedan länge men han har varit så upptagen så att vårat projekt hamnade längst ner på hans lista. Det var även missförstånd om vem som skulle betala vad, han sa aldrig något om att vi skulle betala något tryck själva men det löste sig också i sista stund. Vi fick våra tröjor innan lägret var slut så tjejerna blev nöjda. Det var verkligen allra sista veckan som allt började falla på plats. Plannja kunde komma med vischer en dag, vi fick olika tränare till olika dagar, kuriren ringde och kom dit, fler spelare ville vara med och vi fick låna fritidsgården.
Det enda som återstår av arbetet med själva lägret är att färdigställa ett bildspel som vi håller på att sätta ihop som vi sedan ska skicka ut till alla tjejer som varit med. Vi ska även skicka ut tack-mail till alla som ställt upp óch hjälpt oss på vägen!
Nu gäller det bara att få ned arbetet på papper och få ihop en rapport samt fundera ut riktigt kvickt vad vi ska ha i våran monter på mässan. Det är väldigt osäkert hur det kommer bli, vi har ingenting att sälja, det funkar inte med straffkasttävling, det kommer förmodligen vara för ljust för att ha en projektor som ska visa vårat bildspel.
/Linn
Fem
Nu har vi kommit en god bit på vägen med vårat projekt. Det har ramlat in några sista anmälningar de sista dagarna och vi har börjat få in pengar från många. Hittills är det ca 25 st som kommer delta.
Det vi har gjort sen jag senast skrev är att skicka ut påminnelser och frågor om hall och sådana saker. Var även in på banken och fick en dosa så vi kan kolla vårat konto på internet och betala olika endamål. Det vi ska göra när vi helt färdigställt hur många deltagare vi har är att ringa och maila de olika sponsorerna och göra upp hur mycket vi behöver få i de olika sakerna. Sedan ska vi kontakta olika tränare och höra om de ställer upp som tränare under något utav passen. Vi har tänkt ha två grupper som har två träningspass per dag och ett match/tävling/föreläsningstillfälle per dag.
Fyra
Nu har projektet satt fart ordentligt. Jag är klar med inbjudan och har skickat ut den igår. Har redan fått svar av två stycken som kommer delta. Under veckan ska jag och Ida fara ut till Luleås berörda idrottshallar och stoppa upp inbjudan även där. Jag skrev även klart affärsplanen till företaget och skickade iväg denna till UF. Vi har nu chansen att vara med och ta hem priser för bästa affärsplan!
Nu finns det inte så mycket att göra mer än att invänta utgångstid för anmälan till lägret. Efter det kan vi kontakta alla sponsorer och räkna på exakt hur mycket vi behöver av allt. Vi kan då också planera hur många tränare vi behöver kontakta, hur många grupper vi ska göra och hur vi ska lägga upp träningspassen, föreläsningar och annat smått och gott!
Återkommer med mer info när det närmar sig.
/Linn
tre
Nu har jag kommit ytterligare ett steg på vägen när det gäller all sponsring. Ringde hugossons idag och vi kommer få någon typ av sponsring från dem, ska återkomma när jag vet det exakta antalet deltagare. Jag har också bokat ett möte med den kille på banken imorgon. Eftersom jag betalat in regestreringsavgiften till UF får vi öppna ett konto gratis hos Swedbank. När jag fått det klart, loggan klar och filat till inbjudan kommer jag kunna skicka ut inbjudan till lägret.
Har tänkt att sätta ett stoppdatum för anmälan i mitten/slutet av december beroende på när jag får iväg den.
/Linn
Två
Idag fick vi en perm på småföretagandet som ger en tips och råd, samt en mall på hur en affärsplan kan se ut. Den hade jag tänkt börja snickra ihop så snart som möjligt. Har kollat igenom de punkter som ska vara med iaf så jag är en bit på vägen. Jag har även gjort en skiss på hur loggan ska se ut och en inbjudan som jag skickat till David Visscher så han kan bedömma hur den ser ut och ge förslag på vad som behövs ändras och förbättras. Har försökt boka ett möte med honom och Mattias Kenttä ang. plannja och luleåbasketspelare som tränare under lägret. Idag ska jag även ringa en tränare i gammelstad och höra om han är intresserad att medverka som tränare under någon vad dagarna på lägret.
/ Linn
Ett
När vi väl hade bestämt vad vårat projektarbete skulle handla om(arrangera ett basketläger) diskuterade vi många frågeställningar som tex dessa:
- Ålder?
- Kön?
- När?
- Var?
- Antal träningspass?
- Antal dagar?
- Tränare?
- Sponsorer?
När vi bestämt att vi skulle arrangera lägret för flickor 98-00, tre dagar med två träningspass i veckan under sportlovet mailade jag ut ett intressemail till alla Luleås lag inom det åldersintrevallet. Därefter bokade jag Gammelstads sporthall 1-3/3 2010.
Under dessa veckor som har gått sen projektet startade har vi även hunnit med att ha ett möte med David Visscher som kommer hjälpa oss med att marknadsföra, träna och på de sätt han kan få lägret att bli möjligt. Eftersom vi ska ha detta som ett UF-företag har vi registrerat oss på UF:s hemsida men ej betalt avgiften än, kommit på ett namn, nästan kommit på logga och börjat sälja rikskapitalsedlar.
Vi har sökt sponsorer runt om på olika ställen som tex, companyline, ica kvantum, flemströms (....), polarbröd och många andra ställen. Vi har fått flemströms AB att sponsra tröjor som vi ska trycka. De som deltar i lägret kommer få varsin tröja. Polarbröd kommer sponsra oss med bröd och nu är tanken att vi ska söka sponsring från norrmejerier för dryck m.m. Även söka hos Nord Chark för pålägg. Ica kvantum sponsrar inte helt men man kan få 10% rabatt på notan man köper. Inga andra har på något sätt velat delta i någon sponsring. Det är många som inte är intresserade att sponsra genom att bara pratat med personen i telefon. Det bästa hade varit om man har kontakter som skulle tänka sig att sponsra men annars att man besöker dem så de får se vem man är och det verkar mer seriöst. Det ska jag tänka på när jag ska kontakta norrmejerier.
När det gäller tränarbiten kommer vi fråga ungdomsspelare runt om i luleå om dem är intresserade att ställa upp men vi kommer även få hjälp av David att få plannja och luleåbasketspelare involverade på något vis.
Välkommen till min nya blogg!