Dag 5 Tisdag

Följt IC1-klassen som våran handledare är elevhandledare för.
 
Samhällslektion:
*Klassen är rätt tysta i början
*Läraren(en herre) tar närvaro i början
* Nästan alla verkar ha med datorn och inte alla som har den uppe
*Läraren står vid ett bord framför sin dator som är uppkopplad till smartboarden under hela lektionen.
*Läraren leder diskussion i klassen om en film de sett. Flyfter fram några frågor som många är med och besvarar.
*Även denna lärare har mycket interaktion med eleverna under hela lektionen.
* Sitter ett killgäng längst bak med datorerna uppe och verkar inte det minsta intresserade av lektionen som pågår. Läraren utmanar dessa med en fråga de inte kan besvara. Utmanar hela tiden de andra också med följdfrågor så de får tänka och reflektera kring.
*På denna lektion är det framför allt tjejerna som leder samtalet. Fortfarande lite tysta och tillbakadragna men mer power än tidigare.
* Läraren verkar däremot ha blicken över hela klassen och se alla. Ger alla möjlighet att svara på frågor om de inte gör det på egen hand.
* Blev lite uppspeedad genomgång på slutet då tiden börjar ta slut. Vissa elever får då inte lika mycket respons på sina uttalanden.
 
Mattelektion:
 
*Klassen var tyst när läraren började prata
*Läraren(en dam) förklarar vad som skulle göras.
*Pratar till hela klassen.
*Genomgång av vad som ska göras via smarboard.
*Efter ett tag verkar alla sitta och kolla ner i sina telefoner, datorer eller papper.
*Dom får göra vad de vill inom matten under restan av veckan.
*När de för börja jobba själva så är det fortsatt tysta. Till och med när läraren tar ut vissa elever för att prata enskilt med dom så är alla tysta. Aldrig varit i en sån tyst klass. Ville inte gå omkring och störa arbetsron!
*Läraren går sedan runt och hjälper dom som behöver.
* Lite mer surrigt i slutet då alla börjar bli hungriga...
 
Engelska lektion:
*Gruppdisktussioner med fyra i varje grupp. Eleverna hade ca 40 min att diskutera olika punkter de hade läst om tidigare.
*Annan lärarkandidat som höll i lektionen och började med att förklara vad gruppen skulle förhålla sig till. Sedan satt både läraren och kandidaten och antecknade/lyssnade hela tiden.
*Väldigt intressanta diskussioner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0