Dag 3
Kemilektion IC2
*Klassens fördelning av killar och tjejer verkar vara ungefär densamma i denna klass.
*Tjejer sitter i klungor längst fram och killar i klungor längst bak medan några sitter blandade i mitten.
*Killgäng som sitter längst bak och surrar smått under lektionen och lyssnar bara med ett halvt öra då fokus mer ligger på mobil/datorn/surra annat med varandra. Klarar precis godkänt på provet.
*Klassen i allmänhet surrar rätt mycket i början av lektionen då det är dags att få tillbaka sitt prov.
*Elever skriker kors och tvärs och frågar hur det gått
*Någon utropar att denne precis klarat sig.
*Vissa sitter med datorn och facebook uppe under större delen av lektionen medan många faktiskt tittar på läraren och försöker hålla fokus på vad som ska läras ut.
* Läraren (samma som igår) har fortfarande blicken mesta dels vänd mot den ena halvan av klassen, samma sida som igår.
* Han drar snabbt en genomgång av provets alla frågor då elever får ställa frågor och hjälpa till att få fram de rätta svaren.
* Vid insamling av provet igen har varje elev chansen att fråga om de fått rätt poäng eller att det inte förstått något.
*Blir lite mer surrigt under denna tid.
*Därefter följer en kort genomgång/sammanfattning av vart de slutade den senaste lektionen.
*Bra med smartboardsanteckningar som går att spara!
*Lektionen gick till på ungefär samma sätt som igår, mycket interaktion med eleverna.
*Det börjar dra sig mot slutet av lektionen och han står i princip fortfarande vänd enbart åt ett håll vilket får konsekvensen att de på den andra sidan inte säger särskilt mycket. Det är endast om någon därifrån faktiskt ställer en fråga som den får blicken vänd mot sig.
I helhet så tycker jag om läraren. Bra genomgångar med mycket bra anteckningar och interaktion med eleverna. De får hela tiden vara med och hjälpa undervisningen framåt vilket får dom mer involverade och förhoppningsvis mer förståelse/intresse för det som tas upp!
Kommentarer
Trackback