Dag 5 Tisdag

Följt IC1-klassen som våran handledare är elevhandledare för.
 
Samhällslektion:
*Klassen är rätt tysta i början
*Läraren(en herre) tar närvaro i början
* Nästan alla verkar ha med datorn och inte alla som har den uppe
*Läraren står vid ett bord framför sin dator som är uppkopplad till smartboarden under hela lektionen.
*Läraren leder diskussion i klassen om en film de sett. Flyfter fram några frågor som många är med och besvarar.
*Även denna lärare har mycket interaktion med eleverna under hela lektionen.
* Sitter ett killgäng längst bak med datorerna uppe och verkar inte det minsta intresserade av lektionen som pågår. Läraren utmanar dessa med en fråga de inte kan besvara. Utmanar hela tiden de andra också med följdfrågor så de får tänka och reflektera kring.
*På denna lektion är det framför allt tjejerna som leder samtalet. Fortfarande lite tysta och tillbakadragna men mer power än tidigare.
* Läraren verkar däremot ha blicken över hela klassen och se alla. Ger alla möjlighet att svara på frågor om de inte gör det på egen hand.
* Blev lite uppspeedad genomgång på slutet då tiden börjar ta slut. Vissa elever får då inte lika mycket respons på sina uttalanden.
 
Mattelektion:
 
*Klassen var tyst när läraren började prata
*Läraren(en dam) förklarar vad som skulle göras.
*Pratar till hela klassen.
*Genomgång av vad som ska göras via smarboard.
*Efter ett tag verkar alla sitta och kolla ner i sina telefoner, datorer eller papper.
*Dom får göra vad de vill inom matten under restan av veckan.
*När de för börja jobba själva så är det fortsatt tysta. Till och med när läraren tar ut vissa elever för att prata enskilt med dom så är alla tysta. Aldrig varit i en sån tyst klass. Ville inte gå omkring och störa arbetsron!
*Läraren går sedan runt och hjälper dom som behöver.
* Lite mer surrigt i slutet då alla börjar bli hungriga...
 
Engelska lektion:
*Gruppdisktussioner med fyra i varje grupp. Eleverna hade ca 40 min att diskutera olika punkter de hade läst om tidigare.
*Annan lärarkandidat som höll i lektionen och började med att förklara vad gruppen skulle förhålla sig till. Sedan satt både läraren och kandidaten och antecknade/lyssnade hela tiden.
*Väldigt intressanta diskussioner.

Dag 4 Måndag

Idrottslektion med en idrottsklass som går i ettan.
* Fler killar än tjejer (flera med diagnoser)
* Volleyboll på schemat
 
* Några droppar in sent
* Stimmigt till en början men läraren är väldigt avslappnad
 och börjar lektionen på en gång. Sätter igång eleverna med att värma upp två och två med en boll.
* Vissa spelar basket under hela uppvärmingen, vissa ligger och brottas, vissa sparkar bollen mellan sig medan vissa nickar.
*Lite smått rörigt och kaosigt då det är ca 30 elever i en halv gympasal.
*Ljudnivån är hög
 
Tidigare problematik i klassen:
-Blivit tillsagda flera gånger att de inte får sparka på bollarna
-Vissa springer omkring och göra annat, vissa petar och klämmer varandra på rumpan(vilket kan anses som sexuella trakaserier om eleven som utsätts för det anmäler det).
 
*Ljudnivån ökar ytterligare när eleverna ska delas in i lag. Alla far omkring och vet inte vilken siffra de får. Två lag har fem spelare medan två har sju och ingen vill gå över...Trots att läraren säger till.
*Rätt mycket skrik till en början men sedan när de kommer in i spelet så är eleverna superduktiga.
*Märker dock skillnad på tjejer och killar. När en tjej gjort något bra high fivar hon med en annan tjej och ingen kille och tvärt om. Tjejerna för det mesta rätt försiktiga och vill inte ta för sig för mycket.
*Märks att det är en idrottsklass-väldigt tävlingsinriktade!

RSS 2.0